BLAAK ROTTERDAM
01

Het project uit 2013 / 2014

Source: Maarten van de Biezen

Slider

Blaak, Rotterdam

CASE 01
Blaak was de allereerste casus van het vak. De gemeente, maar ook het vak zelf, moesten om die reden nog ontdekken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de module waren.

Het plangebied bestaat uit de Blaak en Westblaak, wat een belangrijke verkeersader is, die het centrum van de stad verbind met het westen. Het gebied is om die reden overheerst door de auto, welke een vierbaanse weg door het gebied hebben, waar het zijn naam aan ontleend. Ondanks dat het gebied een prominente plek in de stad heeft, is het ook zeer onaantrekkelijk. De gemeente wil daarom het woon- en werkklimaat en de algehele aantrekkelijkheid van het gebied verbeteren.
Het gebied had nog geen ontwikkelingsstrategie en de gemeente wilde de casus gebruiken om deze op te stellen.
Slider
ERVARINGEN

vanuit het werkveld

KRISTEL AALBERS

Roldocent Milieuadviseur

'We hadden bijvoorbeeld iemand van
de NS: hij liep non-stop met een blauw jasje met het NS logo.'

´Mijn eerste kennismaking met deze manier van lesgeven was als student, en niet als docent´ aldus Kristel Aalbers, roldocent Milieuadviseur, ´In 1995 hadden wij ook een Serious Game rollenspel bij de combinatiemodule stedenbouw-management. We waren er toen wel wat ‘extremer’ mee bezig, zelfs zo dat mensen hun outfits bij hun rol kozen.

We hadden bijvoorbeeld iemand van de NS: hij liep non-stop met een blauw jasje met het NS logo. Andere mensen waren buurtbewoners, die waren ook zogenaamd zanger. Iedereen nam zijn of haar rol echt heel serieus en dat maakte het zo ontzettend interessant! ’

Kleur buiten de lijntjes: tips van Lidja

‘ON5 wordt één van de leukste vakken die je ooit gedaan hebt. Bereid je voor om uit je comfortzone te stappen, want samenwerken in een groep van 10 is uitdagend. Hiermee ben je bereid om veel problematiek op te lossen. Af en toe moeten goede sprekers juist niets zeggen, maar luisteren. Leren incasseren. Stel ook jezelf de vraag: Hoe ver moet ik gaan? Wat houd het vak in? Op welke schaal moet ik ontwerpen?’ zegt Poth.

Ze geeft ook veel aandacht aan het ‘buiten de lijntjes’ kleuren.Je moet kijken over de grens van je gebied. Dat is heel belangrijk bij stedenbouwkunde. Het moet in een geheel passen. Het gaat erom je hersenen te trainen om dit soort dingen op te pakken, dat is onderdeel van het ontwerponderwijs’.

LIDIJA POTH

Groepsdocent

LEO VAN DEN BURG

Roldocent stedenbouwkundig adviseur

‘Je zou denken; een groep van 10 personen is een recept voor ellende, maar dat is het helemaal niet!’

´‘Wat ik bijzonder vind is dat een onmogelijk opgave, namelijk dat je 10 personen een ontwerp maakt, elke keer weer tot een goed resultaat leidt en dat daar vaak inspirerende dingen uit komen. We zijn eraan gewend dat je in je eentje of in kleine groepjes een ontwerp maakt. Je zou denken dat een groep van 10 personen een recept is voor ellende, maar dat is het helemaal niet. Ook is er een sterke link met partijen te zien, die echt met een vraag als deze bezig zijn. Dat is in de afgelopen 10 jaar nog sterker geworden. ’

previous arrow
next arrow
Slider
Slider
VLOEIENDE INNOVATIE

Met de drie hoofthema’s, kennis, karakter en connectie, wil dit groepje kracht onder hun visie zetten. Ze zetten in op een grotere educatieve en innovatieve waarde in het gebied en ze verminderen het verkeer, en verhogen zo de verbinding met de omgeving.

De weg wordt flink verkleind naar een 30 km/u-straat, wat ruimte geeft voor een aantrekkelijk groen straatprofiel in de Westblaak en een waterpark op de Blaak in het oosten. In deze gebieden is plek voor ontmoeting. Naast dat dit de barriere flink verminderd en de noord-zuidverbinding flink verhoogt, zal het gebied ook een eigen identiteit krijgen, waar het mede door de nieuwe aangetrokken functies de moeite waard is om erheen te gaan.

Groep 2, Juli 2014

Marieke Slits, Alex Huisman, Roelof Stolk, Bart van Hoof, Anna Koolen, Matthijs Bon, Thomas v/d Eng, Silvan Kerklaan, Juliette Goldbach, Pieternella Aten, Lisa Vianen

BLAAKERMAT

Blaak heeft last van leegstand, monofunctionaliteit en een dominerende weg. Dit alles zorgt ervoor dat er geen sociale interactie in het gebied is en dat mensen er liever niet zijn.

Om deze problemen aan te pakken zetten deze studenten in op een flexibelere gebouwenvoorraad, waardoor bij een veranderende markt snel kan worden veranderd. Het gebied zal een centrumboulevard worden, met een aantrekkelijke plint. Het verkeer zal niet verdwijnen, maar wel een stuk langzamer rijden, om zo de algehele kwaliteit en veiligheid van het gebied te verhogen. Hierdoor krijgen fietsers en voetgangers meer de vrije hand.

Groep 20, Juli 2014

Merel Paes, Andreas Holterman, Jorik Bais, Lisanne Viergever, Sebastiaan van Arkel, Amber Voets, Rozemarijn Rischen, Hessel Ridder, Eline Stubert, Shelly Verhoeven, Hyun Vin Kaspers

BLAAK BINDT

Blaak zit tussen de vier centrumkwartieren. Het vormt echter niet de alleen de overgang, het is ook een enorme barrière tussen deze gebieden. Het straatprofiel is gemaakt voor de auto en ander verkeer heeft er amper plek.

Om dit tegen te gaan wordt het aantal rijbanen naar twee verminderd, waarna het verkeer moet uitwijken naar een verbreedde ringweg. Hierna moet de (West)blaak een eigen identiteit krijgen, om zoals eigen gebied tussen de andere stadsdelen te vallen. Hiervoor zetten ze in op woningen, om de leegte op straat buiten de kantooruren tegen te gaan. In het plan wordt geen enkel gebouw gesloopt, maar wordt er voor slechte gebouwen een nieuwe bestemming gevonden.

Groep 21, Juli 2014

Bob Heester, Liselotte Hoogewerf, Sezer Dogan Marijke Stoel, Xander den Duijn, Roos Teeuwen, Anthony van Pelt, Anne Bell, Marrit Terpstra, Rayaan Ajouz, Jelmer van Zalingen

Meer weten over de huidige status van Blaak?

De Blaak en Westblaak liggen natuurlijk midden in het centrum van de stad. Mede door die reden, is er geen duidelijk integraal plan van het gehele gebied. Op een kleinere schaal zijn wel delen van het plangebied onder handen genomen. Zo is in het uiterste oosten de Markthal van MVRDV in 2014 opgeleverd. Dit gebouw is sindsdien één van de eyecatchers van de stad.

Aan het Churchillplein staat op dit moment een markant auberginekleurig gebouw de “Coolse Poort”. Het gebouw ziet er inmiddels wat gedateerd uit, en met de ontwikkeling van de Coolsingel was ook hier vernieuwing nodig. Zo is het plan Hart 010 ontwikkeld, waar het architectenbureau Mecanoo van Francine Houben aan heeft meegewerkt.

Helaas is er aan de verkeerssituatie op de beide Blaaken nog geen verandering gebracht. Nog steeds is het één van de belangrijkste verkeersaders van Rotterdam, met alle vervuiling van dien.

CASE OVERZICHT
POMPENBURG ROTTERDAM
CAMPUS DELFT
A20 SCHIEDAM
M4H ROTTERDAM
DORDRECHT ZWIJNDRECHT
ALX ROTTERDAM
AZ ROTTERDAM
ROLLEN
PARTNERS
Slider

CityDeal.